Mały Książę. Opowieść
reżyseria Agnieszka Baranowska
Na motywach „Małego Księcia” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego
MAŁY KSIĄŻĘ. OPOWIEŚĆ to historia o dojrzewaniu człowieka do śmierci, o czułości i szacunku do innych, a przede wszystkim o czułości do siebie i tak często zaniedbywanej wrażliwości w nas samych, którą bez wątpienia możemy nazwać naszym wewnętrznym Małym Księciem.
Agnieszka Baranowska, reżyser:
W „Małym Księciu” odnalazłam wiele tropów przypominających o tym, że nie da się żyć bez najprostszych, a wciąż trudnych dla nas życiowych prawd: bez miłości, bez przyjaciela, bez okazywania sobie czułości i empatii, bez uważności na własne życie i że nie da się udawać, że nie dostrzegamy wokół siebie różnych, dziwnych istot – ludzi, z którymi mniej lub bardziej potrzebujemy żyć, choć nie zawsze jest to łatwe. Postacie na planetach to są ludzie, których spotykamy na co dzień. Czasem sobie z nimi nie radzimy, nie mamy ochoty ich widywać, pracować i żyć z nimi…A gdyby tak spojrzeć na nich z czułością – tak jak robi to Pilot i będzie tego uczył Baobaby – to może życie byłoby przyjemniejsze i łatwiejsze, a na pewno bezpieczniejsze, bo z rozwagą umielibyśmy stawiać granice.
(…) W spektaklu zderzymy opowieść głównego bohatera – Pilota z rzeczywistością codziennego świata. Mały Książę pojawi się w różnych odsłonach. Będzie znakiem naszego bycia blisko siebie, naszej wrażliwości, współodczuwania, uważności na świat i na to, co dzieje się w naszym życiu.
„Ziemia mówi o nas więcej niż wszystkie książki. Bo stawia nam opór”
[Antoine de Saint-Exupéry, Ziemia, planeta ludzi]
„Mały Książę” – o czym niewielu wie – jest historią życia autora. On sam jako Mały Książę, borykający się z rzeczywistością i demonami przeszłości, unaocznia nam prawdę o życiu, które nie jest proste dla osób wybitnie wrażliwych. Poza opowiastką filozoficzną mamy do czynienia z postaciami, które mają swoje odpowiednikiw rzeczywistości: Róża, Lis…
Exupéry podobno całe życie żałował, że nie zadedykował swojej opowiastki żonie. Naszą opowieść kończy Róża, której pierwowzorem była żona pisarza – Consuelo Suncin de Sandoval, składając tym hołd autorowi i jego żonie. Życie jest przewrotne, ale czułość, pamięć i wiara w to, co jest uczciwe i szczere, zawsze daje szansę na dobre zakończenie.
„Mały Książę” (Le Petit Prince) – powiastka filozoficzna francuskiego pisarza, poety i zawodowego pilota Antoine’a de Saint-Exupéry’ego, wydana w 1943 w Nowym Jorku. Przetłumaczona na ponad 400 języków w tym na dialekty i gwary, w Polsce dostępna m.in. w wersji wielkopolskiej, śląskiej i góralskiej. To jedyna książka tego autora, którą sam zilustrował. Pod warstwą baśniowej, wieloznacznej fabuły kryją się wątki realistyczne, autobiograficzne i psychologiczne.
PREMIERA: 1 czerwca 2022
Czas trwania: 90 minut (bez przerwy)
Tłumaczenie, adaptacja, reżyseria – Agnieszka Baranowska, scenografia i kostiumy – Kamila Grzybowska-Sosnowska, muzyka – Helena Matuszewska, asystent reżysera – Robert Rutkowski, inspicjent – Andrzej Rospondek
Obsada
- Pilot – Marek Ślosarski
- Baobab 1 – Mariusz Urbaniec
- Baobab 2, Latarnik – Bartosz Kopeć/Waldemar Cudzik
- Baobab 3, Młoda Róża, Róża w Rozkwicie, Próżny, Kobieta z Pilnikiem – Marta Honzatko
- Róża o Zachodzie Słońca, Król, Pani Z. – Czesława Monczka
- Biznesmen, Kobieta z Wózkiem, Róża w ogrodzie – Małgorzata Marciniak
- Żmija, Lis – Sylwia Karczmarczyk
- Pijak, Kwiat Pijany, Kupiec – Antoni Rot
- Geograf, Mężczyzna z Gazetą, Zwrotniczy – Robert Rutkowski
Obsługa techniczna
Dźwięk – Piotr Czok
Światło – Przemysław Bielawski
Fryzjerstwo, charakteryzacja, garderoby – Ewa Chłód, Ewa Gut, Ewa Michalak
Rekwizyty – Grzegorz Gut
Obsługa sceny – Jacek Celiński, Zbigniew Dulnik, Paweł Kużdżeń, Dariusz Haładus