Aktualności

III edycja Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta”

III edycja Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta”

III edycja Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta”

 

  • 20 września 2024, godz. 17.00

Prezentacja „Faded black”, Physical ArtHouse 

 

  • 21 września 2024, godz. 10.00–11.00

Warsztaty GAGA for people

Prowadzenie: Natalia Iwaniec

Cena warsztatów: 40 zł

Zgłoszenie proszę kierować na adres: performa@fundacjaperforma.com

 

  • 21 września 2024, godz. 11.00–12.00

Warsztaty GAGA for dancers

Prowadzenie: Natalia Iwaniec

Cena warsztatów: 40 zł

Zgłoszenie proszę kierować na adres: performa@fundacjaperforma.com

  • 21 września 2024, godz. 18.00

Prezentacja „Kaleidoscope”, chor. Natalia Iwaniec 

 

  • 22 września 2024, godz. 19.00

Double bill: „Sosna”, chor. Zuzanna Kasprzyk & Andrzej Molenda & „Zjawy”, chor. Zuzanna Kasprzyk


Faded black / Physical ArtHouse

„Faded black” to najnowsza produkcja kolektywu tanecznego Physical ArtHouse z Zielonej Góry. W tym performatywnym spektaklu artyści w przewrotny sposób nawiązują do uniwersalnej koncepcji zła, dając możliwość decydowania o przebiegu przedstawienia publiczności. Twórcy odnoszą się również do zjawiska choreomanii czyli wspólnotowego zatracenia się w tanecznym transie. Przestrzeń zaaranżowana jest niczym modowy wybieg, a wizualnie, muzycznie i estetycznie wydarzenie utrzymane jest w mrocznej estetyce nawiązującej do berlińskich nocnych klubów. Ubrani w czarne, skórzane stroje, kojarzące się z kostiumami BDSM, bohaterowie dają do zrozumienia, że zło króluje i lubi się pokazać. „Faded black” to wyjątkowe, energetyczne i bezpośrednie spotkanie tancerzy z publicznością, którego przesłanie najlepiej oddaje pacyfistyczne hasło: „Róbmy miłość, a nie wojnę!”.


Kaleidoscope / Natalia Iwaniec

 „Kaleidoscope” to poetycki spektakl taneczny o nieustannych zmianach. Scope w języku angielskim oznacza instrument of seeing, czyli „przyrząd do patrzenia”, od greckiego skopein – „przyglądać się, badać”. Z kolei kalsos z greki tłumaczymy jako „piękny”, a eidos to forma.  Starając się zbudować dla uczestników / widzów żywy instrument do patrzenia, performerki podejmują próbę ukazania różnych przemian zachodzących w ciele na przestrzeni życia. Wyrażają się w różnych formach, a ich piękno jest różnie postrzegane. Korzystając z własnych przeżyć i doświadczeń budują kolejne układy choreograficzne aby następnie zdekonstruować je na oczach publiczności. Przekaz wspierają oryginalne kostiumy oraz praca świateł. Poszukiwanie pięknej formy pozwala jednocześnie spojrzeć na ciało i jego możliwości z innej perspektywy.

Realizatorzy:

choreografia: Natalia Iwaniec
taniec, kreacja: Anna Dziedzic, Natalia Iwaniec, Magda Wolnicka
kostiumy: Zofia Jakubiec
światła: Mikołaj Kałużny
produkcja: Aleksandra Kotapska

dokumentacja fotograficzna i filmowa: Edyta Dufaj

produkcja: Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu
partnerstwo: Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu


Sosna / Zuzanna Kasprzyk & Andrzej Molenda

Solo to jest nieco frywolną interpretacją słynnego „Popołudnia Fauna” Wacława Niżyńskiego,

jednej z najbardziej radykalnych i przełomowych choreografii w historii tańca. To hołd

złożony niezwykłemu artyście – samotnemu, choć uwikłanemu w romanse i błyskotliwemu,

choć cierpiącemu na chorobę psychiczną.

 

W solo nawiązujemy do zawieszenia i kubizmu, a także seksualności i dekonstrukcji ruchu. Samotność i nuda naszego Fauna ukazana jest w kontekście pandemicznego doświadczenia (samo)izolacji. Ciepłe popołudniowe światło słoneczne zamieniamy w 60-watową żarówkę, a letni wiatr w hałas ulic wpadających przez zamknięte okna. Czy to wyjący wiatr, czy ktoś gra na flecie? Czy to miraż wywołany gorącym powietrzem wydobywającym się z grzejnika, czy też świat zaczyna się rozpadać jak zegary Salvadora Dali?

 

Sosna to studium wyrastania w kilka metrów sześciennych własnego pokoju. Opowiada o staczaniu się w otchłań samotności i balansowania na krawędzi szaleństwa. Ponieważ Faun jest pół-człowiekiem, pół-kozłem, nawiązujemy do idei dehumanizacji i cyborgizacji we współczesnym cyfrowym świecie. Internet stał się naszym głównym medium podczas pandemii Covid-19 i rozprzestrzenił się na każdy aspekt naszego życia – od kupowania podstawowych produktów, po pracę i interakcje społeczne. Doświadczenie to było szczególne dziwne, gdy życie stało się mozaiką scen prywatnych i zawodowych, fragmentarycznych i ograniczonych ekranem komputera. Pojawienie się na profesjonalnym spotkaniu w półoficjalnym – półpiżamowym stroju stało się tematem memów i żartów. Jednak dla wielu było to także głęboko bezcielesnym, niemal schizofrenicznym przeżyciem. Wreszcie, podążając za Niżyńskim, bawimy się także formą i słowem „taniec” – co czyni człowieka tancerzem? Niezwykła elastyczność? Świetna równowaga? Wyobraźnia? Musicale? Staramy się balansować na granicy tych umiejętności, szukając precyzji w

niezdarności i ograniczeniach ciała, unikając jednocześnie popisu wirtuozerii. W końcu: „e solo un trucco” (to tylko sztuczka).

 

Solo zostało wyłonione spośród 300 zgłoszeń z 52 krajów i było zaprezentowane na

Jerusalem International Solo Dance Festiwal 2022 w Jerozolimie.

 

choreografia: Zuzanna Kasprzyk & Andrzej Molenda

taniec: Anna Kukulska


Zjawy / Zuzanna Kasprzyk

 Spektakl „Zjawy” powstał w ramach obchodów Roku Polskiego Romantyzmu i jest interpretacją dramatu „Dziady” za pomocą środków tańca współczesnego. Założeniem projektu jest spojrzenie na opisaną przez Adama Mickiewicza noc Dziadów jako na rytuał wołania o sprawiedliwość społeczną. W ludowym obrządku społeczeństwo przywołuje duchy zmarłych, aby wysłuchać ich próśb i pomóc tym, których zapamiętano jako dobrych, a osądzić tych, którzy za życia czynili zło. Jest to zatem chwila, w której społeczeństwo otrzymuje władzę by przebaczać, ratować lub potępiać. Podczas pracy nad spektaklem angażowaliśmy społeczność Białoruską, Polską i Litewską, tworząc platformę porozumienia i upamiętnienia protestów na Białorusi z 2020 roku. Cisza po tych wydarzeniach, była dla nas inspiracją do podjęcia tematu i próby ujęcia go w milczący taniec. Jednak w kontekście tragedii wojny toczącej się w Ukrainie projekt staje się bardziej uniwersalny, przywołuje tych, którzy doznają krzywdy w jakiejkolwiek formie. Staramy się skupiać na historiach i przeżyciach jednostki, a nie na politycznej rzeczywistości. Naszym zdaniem, w chaosie obecnych czasów to, co z ducha romantyzmu warto wydobyć, to zmaganie jednostki ze złem w każdym wymiarze, oraz poszukiwanie sprawiedliwości nawet poza światem widzialnym. „Zjawy” to próba poradzenia sobie z lękiem, strachem i poczuciem bezsilnego gniewu poprzez łagodne zaufanie w siłę dobra, prawdy i piękna. Chcemy traktować „Zjawy” jako rytuał oczyszczania pamięci zbiorowej i indywidualnej poprzez przeobrażające piękno dźwięku i ruchu: materii, światła i ciała w przestrzeni. Solista jest duchem lub medium społeczeństwa (Guślarzem), które poprzez symboliczne działania dotyka zbiorowego doświadczenia. Ruch nawiązuje do baletu romantycznego i postaci willy, jest jednak przetworzony przez współczesne formy choreograficzne - zniekształcony i fragmentaryczny, jak pamięć. Biała tkanina o wymiarach 8x8 m to metaforyczny obiekt o wielu znaczeniach – białej flagi, pustej karty, tkanki społeczeństwa, całunu czy białej sukienki. Jest to również nawiązanie do sztuk plastycznych, m.in. do szkiców z cyklu „Białoruś Zachodnia” Wacława Strzemińskiego. Obrazuje ona zarówno romantyczną wizję zmysłowego poznawania świata, jak również nieustanny ruch i przemianę rzeczywistości.

 

choreografia i wykonanie: Zuzanna Kasprzyk

koncept: Andrzej Molenda

muzyka: Karlis Mklaubergs


Warsztaty GAGA z Natalią Iwaniec

 

Gaga/people

Zajęcia skierowane do wszystkich, którzy chcą wspólnie tańczyć i odkrywać nowe możliwości swojego ciała. Podczas godziny pracy bez przerwy podpinamy się do różnych jakości ruchu, do przyjemności, do bólu płonących mięśni, do tańca. Nauczyciel rusza się z uczniami cały czas, inspirując, nie osadzając nikogo. 

 

Gaga/dancers

Zajęcia dla wszystkich tancerzy i studentów tańca. Formuła podobna jak w przypadku Gaga/people, ale poszerzona o jeszcze głębsza pracę. Podczas lekcji odnosimy się także do techniki i łączymy ją ze swoim groove i pasja do tańca.


III edycja Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”. 

„Pamięć Miasta” – III edycja Festiwalu Tańca Współczesnego

Organizator: Fundacja Performa

Kuratorka: Anna Królica

Partnerzy: Teatr im. Adama Mickiewicza, Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce, Stowarzyszenie Częstochowski Uniwersytet Trzeciego Wieku, Ośrodek Promocji Kultury Gaude Mater

Galeria